A ještě něco...

 

 Žití je někdy hodně náročné, nenechte se zdeptat okolím, opanovat strachem, neklesejte na mysli.

Sigmund Freud řekl:

                              PŘEDTÍM NEŽ SI DIAGNOSTIKUJETE DEPRESI

                              A NÍZKÉ SEBEVĚDOMÍ,

                              UJISTĚTE SE PROSÍM,

                              ŽE NEJSTE OBKLOPENI BLBCI.   

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

S  ČERVENOU  ŘEPOU  ZDRAVĚJŠÍ

Imunita se denně skloňuje ve všech pádech. Rovněž detoxikace, očista, půst...

Naše tělo má svůj přirozený očistný systém, který se sám spustí a funguje. Pokud mu budeme nápomocní, jistě to neodmítne.K očiste potřebujeme odstranit z těla přemíru cukru - kdyby pro nic jiného, tak aby se cukr nerozhodl změnit v nehezké tukové pneumatiky -, přidáme tedy v první řadě víc čisté vody a zeleninové šťávy. Tělo potřebuje nejenom eliminovat škodliviny, ale taky "dovyživit"- dodat výživné látky, minerály, vitamíny. Jídelníček obohatíme čerstvou zeleninou a ovocem / více zeleniny /, semínky, klíčky, potravou s vysokým obsahem zinku, draslíku, hořčíku, železa, vitamínů B, C, D a vlákniny.

Čisté jogurty, kefír, kysané zelí /nesterilované/ obsahují probiotika - uvítá je trávicí systém, zejména střevo. 

Aby bylo střevo čisté, mikroflóra zdravá a my se cítili dobře, sáhněme po červené řepě.Je to hotová bomba ve zdravém stravování. Obsahuje bílkoviny, velké množství vlákniny a dalších látek, které jsou účinné při čištění střeva a úpravě vyprázdňování - vhodná k řešení zácpy i průjmu.

Kromě vlákniny a bílkovin obsahuje řepa velké množství zdraví prospěšných a imunitu zvyšujících látek, vitamínů, minerálů - zinek, hořčík, draslík, sodík -, přestože je sladká, je nízkokalorická.

Párovým orgánem tlustého střeva jsou plíce, není tedy divu, že červená řepa působí při respiračních chorobách, zánětech dýchacích cest.Velice dobře funguje jako prevence i podpora léčby mnohých zdravotních potíží. Působí na činnost jater, žlučníku i sleziny, podporuje látkovou výměnu (metabolismus), má silné antioxidační účinky, takže je velmi vhodná při léčbě i rekonvalescenci po borelióze nebo klíšťové encefalitidě. 

Bojíte se cholesterolu? Jezte denně malou červenou řepu nebo vypijte skleničku šťávy - snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Nastávající maminky by měly zařadit červenou řepu do jídelníčku kvůli kyselině listové.

Kdo nechce být dlouho živý, zdravý a krásný?! Červená řepa zpomaluje stárnutí organismu, pečuje o krásu vlasů a nehtů.

Že budeme mít červené řepy po pár dnech "plné zuby"? Nemyslím...Šťávu můžeme vylepšit  přidáním jiné šťávy (mrkev, jablko...) a receptů  na saláty, vaření, pečení i skvělé moučníky je nepřeberné množství. Zapojit lze přece i vlastní fantazii.

Zkuste třeba jednoduché smoothie: 1 malá, oloupaná červená řepa,   1 červená paprika očištěná, bez zrníček,   1 jablko neloupané, bez jádřince,   špetka                                                        skořice,   400 ml vody.

Mixujeme dohladka, vypijeme pro zdraví - NAZDRAVÍ!

 

 

 

I

ZÁCPA ?!

K přírodním "superlékům" patří lněné semínko, které lze užívat různě:

-2 lžíce lněného semínka namočíme do trochy  (cca 0,5 - 1 dl ) vody, čaje, nebo šťávy a konzumujeme jako součást jídla 2x denně ( půlku sníme ráno nebo s obědem, půlku s večeří. Užíváme 3-4 dny, je nutné dosatečně pít, hlavně vodu

-ráno můžeme posnídat kvalitní bílý jogurt, do kterého zamícháme po lžičce: lněná semínka, pšeničné otruby a med

-lněný olej lisovaný za studena můžeme konzumovat dlouhodobě, 1 lžička denně

-lžíce panenského olivového oleje , zapít šťávou z 1 citronu/naředit vodou 1:1. Užíváme ráno, dlouhodobě.

Vynikající jsou čerstvě vylisované zeleninové šťávy - skleničku ráno,dlouhodobě, možno denně. Nemáte odšťavňovač? Nevadí. Dnes již koupíte kvalitní zeleninové šťávy, stačí navštívit třeba DM drogerii, Světlušku či Zdravou výživu. Každá zeleninová šťáva má něco do sebe. Červená řepa čistí střevo i ledviny, ale můžete prostřídat třeba s mrkví, rajčetem, zeleninovou-míchanou. Pozor na zelnou - nadýmá! Zeleninové šťávy můžete pít koncentrované, pokud ale myslíte, či zjistíte, že to s vašim trávením hodně zamávalo, nařeďte si je 1:1 s vodou. Pak už problémy nejsou. Nezapomeňte, že červená řepa zbarví stolici i moč do červena. Červená řepa není jen dobré pití, ale skvělá potravina obecně. Saláty z červené řepy jsou skvělé. A pokud jste "na sladké", je hodně receptů na různé moučníky obsahující červenou  řepu a jsou móóóc dobré. To nepoznáte, že jíte červenou řepu a budete přemýšlet, co to tam je za ovoce.

 

A ještě se podívejme "co dá dům":

-kmín=osvědčený větropudný prostředek, který zlepšuje trávení a činnost střev. Cítíte-li nepříjemný tlak v břiše, obvykle stačí  1 šálek kmínového odvaru ( 1 lžička na 150 ml vody, nebo 1 lžíce na 250 ml vody, povaříme cca 5 min., odstavíme, necháme přikryté chvilku luhovat, scedíme a vypijeme.)

-čaj ke zlepšení činnosti střev: 2 díly mletého anýzu, 1 díl mletého fenyklu, 1 díl mleté skořice. 2 lžíce této směsi zalijeme 250 ml vařící vody, necháme vychladnout na konzumní teplotu a vypijeme. Pijeme 2-3 šálky denně nalačno - půl hodiny před jídlem

-na zácpu je vhodný mátový čaj - šálek po každém jídle, nebo kopřivový - ten neužívat dlouhodobě, po třech týdnech udělat 3 týdny přestávku ( kopřiva ředí krev )

-mrkev: 1 kg mrkve vaříme v 1 l vody úplně doměkka, asi 2 hod., rozmixujeme a během dne "ujídáme", dokud všechno nesníme

-kysané zelí ( ne strilované! ): 1-2 lžíce před hlavním jídlem.Podobný účinek má sklenice šťávy z kysaného zelí

-jablka: ředí stolici, zlepšují střevní peristaltiku. Jablka neloupeme, sníme 2-3 v průběhu dne, p o ř á d n ě  rozkousat. Léčebně působí 1 jablko ráno, nalačno

-sušené švestky: několik sušených švestek večer namočíme, ráno nalačno sníme + vypijeme

-pomeranč: ráno nalačno, večer před spaním šťáva z 1 pomeranče

-podobně funguje řádně umytá kůra z 1-2 pomerančů, nebo 1 grepu / sníme večer před spaním

-otruby:2 lžíce otrub přelijte sklenici horké vody, nechte vychladnout, vodu slijte a kašičku ráno nalačno snězte. Zpravidla po pěti dnech se trávení i vyprázdňování zlepší

-1 lžíce otrub+1lžíce melty, zalijeme hrnkem horké vody, občas zamícháme a vypijeme jako "ranní kávu" ( Dle vyprávění klientek je "stolice jak víno", bez problému. :) )

 

Káva, kakao / čokoláda, černý čaj, červené víno, nikotin = konzumovat co nejméně, protože silně podporují zácpu!

Nebuďte ale otroky "správné životosprávy", držte se zdravého selského rozumu - i dobrého s mírou a pokud  o b č a s  zhřešíte, netrestejte se!

Tak zkoušejte, jenom ne všechno najednou. Jedno po druhém, nebo co se vám bude zamlouvat. Až vám něco sedne, užívejte s vírou a radostí - ne napořád. Po pár týdnech "kúru" změňte, aby si tělo a hlavně mikroorganismy nezvykli - časem se k vyzkoušenému můžete vrátit. 

 

 

INULIN

 

"Čekanka obsahuje inulin" - co to vlastně je? 

Tak trochu ve zkratce: inulin je ve vodě rozpustná vláknina, která je schopná absorbovat velké množství tekutin a až 40x zvětšit svůj objem. Je odolný vůči vysokým teplotám ( vaření ), nezničí ho ani žaludeční šťávy, trávicí enzymy - takže se neporušený dostane až do tlustého střeva. Tam vyživuje přátelskou střevní mikroflóru, tzn. funguje jako prebiotikum.

Váže na sebe cholesterol a tím normalizuje jeho hladinu v krvi, zlepšuje trávení, reguluje vyprázdňování ( zácpa ), snižuje pocit hladu, podporuje vstřebávání vápníku přijatého potravou,snižuje hladinu triglyceridů v krvi a játrech, působí v prevenci onemocnění rakovinou tlustého střeva.

Je velice vhodný pro diabetiky.

Krom čekanky je v cibuli, česneku, luštěninách, pórku, artyčocích, banánech, pšenici, žitu - chceme-li zajistit správnou funkci střev, je doporučený příjem 3-5 g denně, u diabetiků a lidí s vysokým cholesterolem 8-20 g denně.

Pozor na přehnaný příjem inulinu! Od 40 g způsobuje průjem, pálení žáhy, nadýmání až křeče.

KŘEMÍK

 

Křemík je aktivátorem imunitního systému. V současnosti přijímáme nedostatečné množství tohoto důležitého minerálu - dříve byla běžná a hodně používaná celozrnná mouka = přísun křemíku.

Křemík je partnerským minerálem vápníku a hořčíku, takže jeho nedostatek se podílí na řídnutí kostí.

Je jedním ze základních stavebních prvků svalových a pojivových tkání ( kůže, nehty, vlasy ), zpomaluje stárnutí kůže, má vysoké protizánětlivé účinky, zrychluje hojení ran. Křemík se podílí na zlepšení průtoku krve, posiluje kapiláry a zlepšuje zásobování buněk kyslíkem. Nutná je acidobazická rovnováha. Při překyselení organismu červené krvinky ztrácejí pružnost, tuhnou, zpomalí se jejich pohyb a vázne okysličování - výživa tkání.

Příznaky nedostatku křemíku se projeví obvykle v souvislosti s nedostatkem vápníku a hořčíku - přecitlivělost na chlad, lomivost kostí, nehtů a vlasů, vypadávání vlasů.

Křemík v lehce vstřebatelné formě obsahují celozrnné obiloviny. Dalšími kvalitními  zdroji jsou jablka, třešně, dýně, celer, červená řepa, okurky, syrové zelí, cibule, karotka, lilek, čekanka, med, ryby.

Nejdostupnějším zdrojem přírodního křemíku je extrakt z  p ř e s l i č k y  r o l n í .

Doporučuje se jako prevence Alzheimerovi nemoci.

 

PROTI KLÍŠŤATŮM...

...mušničkám, muškám a jiným krvelačným "šelmám", můžete použít přírodní rozmarýnový repelent. Rozmarýna nám roste doma, nebo je k dostání ve Světlušce či Bylinářství.

50 g sušené rozmarýny nasypeme do 1 l studené vody, přivedeme k varu a povaříme 2-3 minuty. Odstavíme a necháme 15 min. luhovat. Pak scedíme a až  výluh schládne, přidáme 1 polévkovou lžíci bílého octa ( ne běžný kvasný ). Přelijeme do láhve a uzavřené skladujeme v chladničce.

Před vycházkou do přírody si trochu nalijeme do rozprašovače a preventívně ošetříme oděv, obuv, případně neoděné části těla.

Rozmarýnovým repelentem můžeme před klíšťaty chránit i pejsky a kočičky, protože klíště nečíhá jen v lese, ale i v parku na psí louce nebo doma na zahradě.

 

Obtěžuje vás před usnutím či celou noc komáří bzíkání? Pomozte si:

Do lahvičky obyčejné alpy přidejte 10 ks hřebíčku ( kuchyňské koření ), uzavřete a na 10-14 dní postavte lahvičku na teplé místo - okenní parapet-sluníčko. Denně protřepejte. Pak hřebíčky odceďte, hřebíčkovou alpu přelejte do lahvičky s rozprašovačem a skladujte v chladničce.

Večer trochu rozprašte v místnosti - komáři dostanou astmatický záchvat takže  nevystartuji a osvěžený vzduch vám zpříjemní spánek.

VAJÍČKO - CHOLESTEROL

Vajíčko - potarvina zatracovaná i chválená...Léta jsme slýchali, že vajíčka jsou nezdravá pro vysoký obsah tuku a cholesterolu. Vejcím ale bylo křivděno. Poslední výzkumy potvrdily, že vajíčka obsahují o cca 23% cholesterolu méně, než se uvádělo.

Hodně záleží na prostředí, ve kterém bylo vajíčko vyprodukované - klecový chov, nebo volný travnatý výběh. Ať už je vajíčko odkudkoliv, může být zdrojem salmonely, proto je vhodná tepelná úprava. Důležitá je i čerstvost. Můžeme otestovat ponořením do vody - čerstvé vajíčko leží u dna, starší volně plave. Vajíčka s popraskanou skořápkou, tekutým-vodnatým bílkem, páchnoucí, nejsou vhodná ke konzumaci.

Cholesterol je pro lidský organismus nezbytný a sám si ho vyrábí. Nachází se v každé buňce, je důležitou stavební jednotkou nervů i mozkových buněk. Přijímáme ho i v potravě. 

Víme, že jsou cholesteroly dva - dobrý HDL a špatný LDL. Do krve se vstřebává cholesterol ze střeva a jeho přenašeči jsou práve HDL a LDL. HDL transportuje cholesterol z krve do jater a tak chrání cévy a kardiovaskulární systém. LDL způsobuje usazování cholesterolu v cévách, vznikají sklerotické pláty a dochází ke kornatění tepen. Snad nejdůležitější je tedy poměr těchto přenašečů, jejich hladina v krvi.

Normální hodnoty cholesterolu: děti do 15 let  = do 4,4 mmol/l                                                                                                                                                                                         dospělí           =  do 5,0 mmol/l

                                              LDL                 = do 3 mmol/l

                                              HDL / muži      = nad 1 mmol/l                                                                                                                                                                                         HDL / ženy      = nad 1,2 mmol/l                 

Pokud je hodnota HDL nad 1,6 mmol/l , klesá riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Vraťme se k vajíčku - vaječný žloutek obsahuje HDL / dobrý cholesterol, nasycené i nenasycené mastné kyseliny ( např. omega-3 ), lecitin, vit.D, A, K, P, B2 a další, minerály - zinek, vápník, jód, železo, fosfor, měď, mangan, vysoce kvalitní proteiny. Nejkvalitnější a ideální pro lidské tělo jsou bílkoviny z mateřského mléka. Co do kvality, jsou hned na druhém místě vaječné bílkoviny. Tyto proteiny jsou vhodné pro diabetiky.

Cholesterolu se říká "tichý zabiják" - jeho zvýšená hladina nebolí, nijak se neprojevuje a najednou udeří. Je dobré nechat si hladinu cholesterolu zkontrolovat, protože úpravou jídelníčku, pohybem, užíváním bylinných extraktů můžeme udržovat cholesterol v normě. Rostlinné steroly výrazně snižují hladinu cholesterolu ( jablka, rajčata, pomeranče a j.).

Vajíčko versus cholesterol: vajíčko zvítězilo! Klidně tuto téměř dokonalou potravinu konzumujme.

Ale cholesterol je rovněž téměř dokonalý. Jenom ho správně kočírovat - opratě držíme v rukou my.

                                                          

BOLÍ?  CO AKUPRESURA

Neznám člověka, který by neznal fyzickou bolest. Hlava, zub, záda, koleno...Poprvé natlučené kolínko - maminka pofoukala a bylo dobře. Objeví se ale větší bolesti, na které maminčino pofoukání nestačí. Neznamená to ale, že musíme hned k lékaři. Třeba jsme tam už byli...Zapojme do samoléčení tělo.

Staré kultury, zejména východní, se držely přírody a taky naslouchaly svému tělu. Věděly o energetických drahách v lidském těle, které jsou vzájemně propojené. Působením na ně - tlak, masáž - povzbudíme tělo k činnosti, odstraníme bolest, nebo léčime různá onemocnění. 

Akupunktura a akupresura - fungující techniky praktikované již ve staré Číně. Není důležité, jestli je nám jasný princip, jak to funguje. Důležitý je výsledek, jestli mi to pomůže. Za úlevu, za zdraví, je člověk ochoten dát i udělat cokoliv. 

Nejhustší síť tlakových ( chcete-li reflexních ) bodů, je na dlaních a chodidlech. Každý bod působí na nějakou část těla, na nějaký orgán. Tabulek a nákresů je bezpočet. Při tlaku na vybraný akupresurní bod bychom neměli cítit výraznou bolest, pouze poněkud nepříjemný tlak. Objeví-li se bolest, napovídá o  nesprávném fungování orgánu, se kterým je bod propojen. 

Při náhlé bolesti ( hlava, zub ) můžeme akupresuru použít podle potřeby 2-3 hodiny, několikrát po chvilkách. 

U chronických, déletrvajících bolestí, tlačíme či masírujeme tlakové body 2-3x týdně, několikrát denně ( 10-20x ). Zpočátku se mohou objevit nepříjemné vedlejší účinky - zhoršení bolesti, větší otok kloubu, horečka, nevolnost. Jsou to přechodné jevy, které postupně vymizí. Započne uzdravování. Pokud máme obavy, že netrefíme ten správný bod, nic se neděje - napoprvé není nikdo mistrem. Důležité je vědět, že si neublížíme, místo akupunktury si uděláme masáž - taky dobře. Snažme se vidět všude něco dobré.

Nejúčinnější a komplexní akupresurou je přešlapování v lavoru s kamínky a vodou. Celé dno pokryjeme  h l a d k ý m i  kamínky  r ů z n é   velikosti, nalijeme vlažnou vodu nad kotníky a šlapeme, 2-3x denně, 2-3x týdně. Kamínky tlačí na akupresurní body na chodidlech a voda příjemně, lehce masíruje. Úleva a příjemný pocit by se měli dostavit téměř okamžitě. Po šlapání je vhodné ošetřit nohy vhodným krémem, tělovým mlékem či bilinným olejem.

Nejsme s prvním výsledkem naprosto spokojení? Nezoufejme. Jedna vlaštovka jaro nedělá... 

( Pokud nás trápí nezvladatelné bolesti způsobené závažným onemocněním, svěřme se do péče odborníků. Akupresura třeba na chvíli pomůže, ale není  všelékem na všenemoc.)

Masáže Marien© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode